يهدف البحث إلي تنمية مستوي التحصيل المعرفي للطالبات من خلال البرنامج التعليمي المقترح، واکساب الطالبات المهارات التطبيقية الخاصة برسم باترون الکم والمتضمنة في البرنامج. إستخدمت الباحثة المنهج التجريبي وطبق نموذج عبد اللطيف الجزار التعليمي وفق إجراءاته المنهجية في تصميم البرنامج التعليمي متعدد الوسائط، وتم إعداد الأهداف السلوکية والإجرائية والاختبار التحصيلي للجانب المعرفي للبرنامج ثم إعداد بطاقة ملاحظة للأداء المهاري ثم إعداد وتصميم سيناريو البرنامج ثم إجراء تجربة إستطلاعية ثم الأساسية ثم إجراء الاختبار التحصيلي قبليا علي المجموعتين (الضابطة والتجريبية) ثم التدريس للمجموعة الضابطة وتتمثل في (15) طالبة بطريقة البيان العملي والتدريس للمجموعة التجريبية وتتمثل في (15) طالبة باستخدام البرنامج التعليمي واستخدام بطاقة الملاحظة لقياس الأداء المهاري للمجموعتين ثم تطبيق الاختبار التحصيلي بعديا للمجموعتين ثم حساب درجات الکسب في تحصيل الطالبات للجانب المعرفي والمهاري وإجراء المعالجة الإحصائية بإستخدام برنامج(spss.v.25). وجاءت نتائج البحث بوجود فرق دال إحصائياً بين متوسطى درجات طالبات المجموعة التجريبية فى التطبيق القبلى والبعدى للاختبار التحصيلى لصالح التطبيق البعدى، وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية، وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي درجات طالبات المجموعتين الضابطة والتجريبية في التطبيق البعدي لبطاقة الملاحظة لصالح المجموعة التجريبية. The research aims to develop the level of knowledge achievement of female students through the proposed educational program, providing students with the applied skills of sleeve pattern drawing that are included in the program. The researcher used the experimental method and applied the Abdul Latif Al-Jazzar educational model according to his methodological procedures in designing the multimedia educational program. The behavioral, procedural goals and the achievement test were prepared for the knowledge side of the program, then preparing a note card for skill performance, then preparing and designing the program scenario, then conducting an exploratory and basic experience, then conducting the achievement test before the two groups (control and experimental), then teaching to the control group, which is represented in (15) students using the statement method Practical and teaching for the experimental group, represented in (15) students Using the educational program and using the note card to measure the skill performance of the two groups, then applying the achievement test dimension to the two groups, then calculating the degrees of gain in the students achievement of the knowledge and skill aspect and conducting the statistical treatment using the program (spss.v.25). The results of the research came with the presence of a statistically significant difference at the significance between the mean scores of female students of the experimental group in the pre and post application of the achievement test in favor of the post application, and there is a statistically significant difference at the significance between the mean scores of students of the control and experimental groups in the post-application of the achievement test in favor of the experimental group, and there is a statistically significant difference at the significance between the mean scores of female students of the control and experimental groups in the post-application of the observation card in favor of the experimental group.