اثر اختلاف نمطى تعلم بالمشارکة عبر المحفزات التعليمية على تنمية مهارات التفکير الناقد والاتجاهات لدى طلاب معلم الحاسب الآلى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم تکنولوجيا التعليم - کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد

2 قسم تکنولوجيا التعليم - کلية التربية - جامعة المنصورة

3 قسم تکنولوجيا التعليم، کلية التربية النوعية، جامعة بورسعيد

المستخلص

استهدف البحث الحالى التعرف على نمطى تعلم بالمشارکة عبر المحفزات التعليمية على تنمية مهارات التفکير الناقد والاتجاهات لدى طلاب معلم الحاسب الآلى .
تکونت عينة البحث من (54 ) طالب وطالبة من طلاب شعبة معلم حاسب الى بکلية التربية النوعية ببورسعيد ومقسمة على مجموعتين تجريبيتين حيث المجموعة التجريبية الأولى تعتمد على التشارک التسلسلى و المجموعة التجريبية الثانية تعتمد على التشارک المتوازى
لتحقيق هدف البحث استخدم الباحث الاختبار المعرفى لقياس الجانب المعرفى المرتبط بمهارات نظام ادارة المحتوىMoodle واختبار التفکير الناقد لقياس مهارات التفکير الناقد لدى المتعلمين المرتبطين بنظام ادارة المحتوىMoodle (مهارة الدقة فى فحص الوقائع ، مهارة الاستنتاج ، مهارة الاستنباط ، مهارة تقويم الحجج ، مهارة معرفة الافتراضات ، مهارة التفسير )وتصميم بيئة التعلم بحيث تحتوى على انشطة وتکليفات تخدم نمطى تعلم بالمشارکة (التسلسلى ، المتوازى ) من خلال المحفزات التعليمية ومقياس الاتجاهات لقياس اتجاهات الطلاب نحو نمطى تعلم بالمشارکة (التسلسلى ، المتوازى )
يشتمل البحث الحالى على متغير مستقل واحد هو نمطى تعلم بالمشارکة وله مستويان (التشارک التسلسلى ، التشارک المتوازى) ومتغير تابع واحد هو مهارات التفکير الناقد (الدقة فى فحص الوقائع ، الاستنتاج ، الاستنباط ، تقويم الحجج ، معرفة الافتراضات ، التفسير )والاتجاهات نحو نمطى تعلم بالمشارکة لدى طلاب معلم الحاسب الآلى
بعد دراسة المحتوى (نظام ادارة المحتوى Moodle ) وتطبيق الادوات قبليا وبعديا
The current research aimed to identify two patterns of participatory learning through educational stimuli on developing critical thinking skills and attitudes among computer teacher students.
The research sample consisted of (54) male and female students from the Computer Teacher Division to the Faculty of Specific Education in Port Said and divided into two experimental groups, where the first experimental group depends on serial participation and the second experimental group depends on parallel participation
To achieve the goal of the research, the researcher used the cognitive test to measure the cognitive aspect associated with the skills of the content management system Moodle and the critical thinking test to measure the critical thinking skills of learners associated with the content management system Moodle (the skill of accuracy in examining facts, the skill of deduction, the skill of deduction, the skill of evaluating arguments, the skill of knowing assumptions, the skill of knowing Interpretation) and designing the learning environment so that it contains activities and assignments that serve two modes of participatory learning (sequential, parallel) through educational stimuli and an attitude scale to measure students’ attitudes towards two styles of participatory learning (serial, parallel)
The current research includes one independent variable which is modular participatory learning and has two levels (serial co-participation, parallel partnership) and one dependent variable which is critical thinking skills (accuracy in examining facts, deduction, deduction, evaluation of arguments, knowledge of assumptions, interpretation) and attitudes towards modal participatory learning. The students of the computer teacher
After studying the content (Moodle Content Management System) and applying the tools before and after

الكلمات الرئيسية