يهدف البحث إلي التعرف على القيم التشكيلية للدائرة عبر العصور المختلفة، ودراسة الشكل الدائري في الفن الإسلامي من خلال الابعاد الفكرية والفلسفية، والسعي إلي عمل مجموعة متنوعة الاشكال والاحجام من المعلقات القائمة على الشكل الدائري، يهدف البحث أيضاً من الناحية التربوية على البحث الدائم عن المصادر التي تثرى المخيلة البصرية للدارس وتدعمها بالمفاهيم والمدركات الشكلية، ويقدم مجال التجربة مصدراً ثرياً من العلاقات والحلول والتي تمكن الدارس من تتبعها بغية الوصول الى صياغات شكلية جديدة تنمى وتثرى العمل الفني، تتضح أهمية البحث في محاولة اكتشاف مداخل تجريبية لتطوير العملية التدريسية لمادة الاشغال الفنية، وربط طلاب التربية الفنية بمجتمعهم من خلال فرص التجريب بالخامات المختلفة بإمكانات ورؤى تشكيلية مستحدثة، وتفترض الباحثة انه يمكن الاستفادة من الابعاد الفكرية والفلسفية للشكل الدائري في الفن الإسلامي كمدخل لمشغولة فنية معاصرة لدى طلاب التربية النوعية. حيث تتلخص مشكلة البحث في التساؤل الاتي: الى أي مدى يمكن الاستفادة من جماليات الفن النوبي في عمل مشغولات حلى معاصرة لطلاب التربية النوعية؟، ومن أهم النتائج للبحث التوصل الى حلول وصياغات تشكيلية للمشغولة الفنية ذات ابعاد فنية وجمالية.
The research aims to identify the formative values of the circle across different eras, and to study the circular shape in Islamic art through intellectual and philosophical dimensions, and to strive to create a diverse group of shapes and sizes of pendants based on the circular shape. The research also aims, from an educational perspective, to constantly search for sources that enrich the student's visual imagination and support it with formal concepts and perceptions. The field of experimentation provides a rich source of relationships and solutions that enable the student to follow in order to reach new formal formulations that develop and enrich the artwork. The importance of the research becomes clear in the attempt to discover experimental approaches to develop the teaching process of the subject of artistic works, and to link art education students with their community through opportunities to experiment with different materials with new formative capabilities and visions. The researcher assumes that it is possible to benefit from the intellectual and philosophical dimensions of the circular shape in Islamic art as an approach to contemporary artistic work for students of special education. The research problem can be summarized in the following question: To what extent can the aesthetics of Nubian art be utilized in creating contemporary jewelry for students of special education? One of the most important results of the research is to arrive at solutions and formative formulations for the artistic work with artistic and aesthetic dimensions.
المحمدى, داليا. (2023). الابعاد الفكرية والفلسفية للشكل الدائري في الفن الإسلامي كمدخل لمشغولة فنية معاصرة لدى طلاب التربية النوعية. مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 21(21), 31-68. doi: 10.21608/pssrj.2023.225220.1253
MLA
داليا المحمدى. "الابعاد الفكرية والفلسفية للشكل الدائري في الفن الإسلامي كمدخل لمشغولة فنية معاصرة لدى طلاب التربية النوعية", مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 21, 21, 2023, 31-68. doi: 10.21608/pssrj.2023.225220.1253
HARVARD
المحمدى, داليا. (2023). 'الابعاد الفكرية والفلسفية للشكل الدائري في الفن الإسلامي كمدخل لمشغولة فنية معاصرة لدى طلاب التربية النوعية', مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 21(21), pp. 31-68. doi: 10.21608/pssrj.2023.225220.1253
VANCOUVER
المحمدى, داليا. الابعاد الفكرية والفلسفية للشكل الدائري في الفن الإسلامي كمدخل لمشغولة فنية معاصرة لدى طلاب التربية النوعية. مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 2023; 21(21): 31-68. doi: 10.21608/pssrj.2023.225220.1253