تهدف الدراسة إلى التعرف على قضايا الجندر وبعض حقوق المرأة التي تناولها المسرح العربي من خلال مسرحيات الكاتبة آمنة الربيع، ولقد اعتمدت الدراسة منهج التحليل النقدي للخطاب داخل نصوص الكاتبة بهدف الكشف عن المعاني الصريحة والكامنة التي تحملها، ومعرفة ماهية الخطاب الجندري في المسرح النسوي، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: اخترقت الكاتبة في مسرحياتها النظم الاجتماعية السائدة، وكشفت عن العلاقات الإنسانية والاجتماعية في إطار استراتيجية تعرية المسكوت لتواجه الآخر بأزمته، ما يوحي بمدى تهميش المرأة وفق سطوة أيديولوجية ظلت تمارس عليها، وإن الكاتبة في مسرحياتها _ عينة الدراسة_ لم تستطع من التحرر المطلق من الصورة النمطية والاجتماعية المغلوطة حول المرأة ونظرتهم للجسد، فجاءت المسرحيات تحمل صيغ تعبير مجندرة، وملفوظات كرست لحالة الدونية في نظرتهم للمرأة، بدلا من الدعوة لتحريرها، بالاضافة إلي إن التمرد يحيي في المرأة الشعور بالهيمنة والقوة، وفي الوقت نفسه ضاعف من إحساسها بذاتها، والتي لا تعترف بأن الاختلاف بينها وبين الرجل لا ينبع من الاختلافات البيولوجية والجسدية وإنما هو نتاج موروثات اجتماعية، وقد تبدى ذلك عند فلوة في مسرحية_ اللذين على يمين الملك_ فظهرت بصورة المتمرد واستمر تمردها بالنمو ولم يقف عند حد معين، بخلاف زينب في مسرحية_ البئر_ التي انتهى تمردها بزواجها، وبالاضافة لما سبق فقد تعددت وتنوعت قضايا وحقوق الجندر التي تناولتها المسرحيات _ عينة الدراسة_ وتجسدت أهمها في "المساواة في الحقوق العامة، حق المرأة في اختيار الزوج، المساواة في حق إنهاء الرابطة الزوجية".
The study aims to identify gender issues and some women’s rights that were dealt with in Arab theater through the plays of writer Amna Al-Rabie. The study adopted the approach of critical analysis of the discourse within the writer’s texts with the aim of revealing the explicit and latent meanings they carry, and knowing the nature of gender discourse in feminist theatre. The study led to a number of results, the most important of which are: The writer penetrated the prevailing social systems in her plays, and revealed human and social relations within the framework of a strategy of exposing the silence to confront the other with his crisis, which suggests the extent of women’s marginalization according to the ideological influence that continued to be exercised over them, and that the writer in her plays - the study sample - was unable From the absolute liberation from the stereotypical and wrong social image about women and their view of the body, the plays came with gendered expressions and expressions devoted to the state of inferiority in their view of women, instead of calling for their liberation. In addition, rebellion revives in women a sense of dominance and power, and at the same time doubles her feeling. In itself, she does not recognize that the difference between her and the man does not stem from biological or physical differences, but rather is the product of social inheritances. This was demonstrated by Felwa in the play “Those at the Right Hand of the King.” She appeared as a rebel and her rebellion continued to grow and did not stop at a certain limit, unlike Zainab in the play “The Well.” whose rebellion ended with her marriage. In addition to the above, the gender issues and rights that were dealt with in the plays - the sample of the study - were numerous and varied, the most important of which was embodied in “equality in public rights, the right of a woman to choose a husband, and equality in the right to end the marital bond.”
الطنطاوي, شرين جلال محمد أحمد. (2023). قضايا الجندر وواقع حقوق المرأة في المسرح العربي." قراءة في مسرح آمنة الربيع". مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 19(19), 647-704. doi: 10.21608/pssrj.2023.205887.1242
MLA
شرين جلال محمد أحمد الطنطاوي. "قضايا الجندر وواقع حقوق المرأة في المسرح العربي." قراءة في مسرح آمنة الربيع"", مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 19, 19, 2023, 647-704. doi: 10.21608/pssrj.2023.205887.1242
HARVARD
الطنطاوي, شرين جلال محمد أحمد. (2023). 'قضايا الجندر وواقع حقوق المرأة في المسرح العربي." قراءة في مسرح آمنة الربيع"', مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 19(19), pp. 647-704. doi: 10.21608/pssrj.2023.205887.1242
VANCOUVER
الطنطاوي, شرين جلال محمد أحمد. قضايا الجندر وواقع حقوق المرأة في المسرح العربي." قراءة في مسرح آمنة الربيع". مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 2023; 19(19): 647-704. doi: 10.21608/pssrj.2023.205887.1242