الخداع البصري المرتبط بالمنظور في أعمال الفنان إيشر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم التربية الفنية -کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد

2 قسم التربية الفنية، کلية التربية النوعية، جامعة بورسعيد

3 قسم التربيه الفنيه، کليه التربيه النوعيه، جامعه بورسعيد

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلي طرح السمات الفنية لفنون الخداع البصري، والتعرف علي العلاقة التكاملية الوثيقة التي تربط بين الخداع البصري بقواعد المنظور، بالاضافة إلي إلقاء الضوء علي أهم سمات أعمال الفنان (موريتس كورنيليوس إيشر) وإستخدامه للخداع البصري كبعد تشكيلي هندسي مرتبط بشكل رئيسي بقواعد الرسم المنظوري لإبتكار أعمال فنية تتسم بالعمق الإيهامي، وتتلخص مشكلة البحث في السؤال الرئيسي "هل هناك إرتباط بين الخداع البصري والمنظور في أعمال الفنان موريتس إيشر الفنية وما أثارها علي جماليات التصميم؟"، وتنبع أهمية البحث في معرفة أهم السمات العامة للخداع البصري بشكل عام ومدي إرتباطه بقواعد المنظور بشكل خاص، والتعرف علي النقاط الرئيسيه في حياة الفنان موريتس إيشر والتي كان لها الأثر الكبير في تشكيل إسلوبه الفني طول مسيره حياته الفنية، ومن أهم نتائج البحث وجود علاقة فنية مباشرة بين فن الخداع البصري والرسم المنظوري حيث يعتبر المنظور إحدي الطرق الرئيسية التي يمكن إستخدامها للتعبير عن وجود خدعاً بصرية، ومن أهم توصيات البحث الاهتمام بدراسة فنون الخدع البصرية مع ضرورة الاهتمام بإقامة دورات فنية تغذي هذه الدراسة فكرتها الأساسية السمات الأساسية للخداع البصري ومدي إرتباطه بالقواعد الهندسية للمنظور من أجل نشر الحس الفني والإحساس الخداعي كوسيلة لتنمية الإدراك البصري.
The current research aims to present the artistic features of optical illusion arts, and to identify the close complementary relationship that links optical illusion with the rules of perspective, in addition to shedding light on the most important features of the artist's works (Mauritz Cornelius Escher) and his use of optical illusion as a geometric formative dimension mainly linked to the rules of perspective drawing to create artistic works characterized by illusory depth. The research problem is summarized in the main question "Is there a connection between optical illusion and perspective in the artistic works of the artist Maurits Escher and what are its effects on the aesthetics of design?" The importance of the research stems from knowing the most important general features of optical illusion in general and the extent of its connection to the rules of perspective in particular, and identifying the main points in the life of the artist Maurits Escher that had a great impact in shaping his artistic style throughout his artistic career. One of the most important results of the research is the existence of a direct artistic relationship between the art of optical illusion and perspective drawing, as perspective is considered one of the main methods that can be used to express the existence of optical illusions. One of the most important recommendations of the research is to pay attention to studying the arts of optical illusions with the necessity of paying attention to holding artistic courses that feed this study with its basic idea, the basic features of optical illusion. And the extent of its connection to the geometric rules of perspective in order to spread the artistic sense and the deceptive sense as a means of developing visual perception.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية