تصميم تطبيق الكتروني قائم على التعلم الذاتي في تصميم الأزياء التقليدية وزخرفتها

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الأميرة نورة بنت عبدالرحمن

المستخلص

تهدف الدراسة إلى تصميم تطبيق الكتروني تعليمي لتصميم الأزياء التقليدية في المملكة العربية السعودية وأساليب زخرفتها وتنمية مهارات ومعارف الطالبات نحو تصميم وتنفيذ الأزياء التقليدية وأساليب زخرفتها في مناطق المملكة العربية السعودية. وقياس أراء واتجاهات الطالبات نحو طريقة التعلم باستخدام التطبيق الإلكتروني ومقارنة بين التعلم عبر منصة (البلاك بورد) وبين التطبيق الإلكتروني. واتبع في هذه الدراسة المنهج الوصفي التطبيقي بحيث يحتوي التطبيق على مقاطع فيديو تعليمية وإطار نظري وصور للأزياء والزخارف التقليدية، وكانت عينة البحث (68) طالبة من قسم تصميم الأزياء والنسيج في جامعة الأميرة نورة بنت عبد الرحمن، وأدوات الدراسة هي التطبيق الالكتروني، الاستبانة ،استمارة تحكيم لأداة البحث. وكان من أهم نتائج الدراسة انشاء تطبيق الكتروني لتصميم وتنفيذ الأزياء التقليدية في المملكة العربية السعودية وأساليب زخرفتها، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين التعلم بطريقة (التعلم الإلكتروني منصة ( blackboard ) و التطبيق الإلكتروني) في تنمية مهارات ومعارف الطالبات نحو الأزياء التقليدية وأساليب زخرفتها ترجع لصالح طريقة التعلم بالتطبيق الإلكتروني. وكانت اتجاهات الطالبات إيجابية نحو طريقة التعلم باستخدام التطبيق الإلكتروني لتنمية مهاراتهن ومعارفهن نحو الأزياء التقليدية وأساليب زخرفتها. ومن أهم التوصيات تمويل ودعم وتطوير التعليم الافتراضي في جميع المؤسسات التعليمية، وتكثيف الدورات التدريبية للمعلمين لتحويل مقرراتهم إلى مقررات افتراضية بالطرق والاستراتيجيات الصحيحة، والبحث عن حلول للمعوقات التي قد تقف حاجزاً أمام تطبيق التعليم الإلكتروني.


      The study aims to design an educational electronic application for designing traditional costumes in the Kingdom of Saudi Arabia and their decoration methods and developing the skills and knowledge of female students towards designing and implementing traditional costumes and their decoration methods in the regions of the Kingdom of Saudi Arabia. Measuring the opinions and attitudes of female students towards the method of learning using the electronic application and comparing learning via the Blackboard platform and the electronic application. The applied descriptive approach was followed in this study, so that the application contains educational video clips, a theoretical framework, and pictures of traditional costumes and decorations. The research sample was (68) students from the Department of Fashion and Textile Design at Princess Noura bint Abdul Rahman University. The study tools are the electronic application, the questionnaire, and a questionnaire. Arbitration of the search tool. One of the most important results of the study was the creation of an electronic application for the design and implementation of traditional costumes in the Kingdom of Saudi Arabia and their decoration methods, and the presence of statistically significant differences between learning using the method (e-learning platform (Blackboard) and the electronic application) in developing the skills and knowledge of female students towards traditional costumes and their decoration methods due to the favor of the method. E-learning application. The students’ attitudes were positive towards the method of learning using the electronic application to develop their skills and knowledge regarding traditional costumes and their decoration methods. Among the most important recommendations are financing, supporting and developing virtual education in all educational institutions, intensifying training courses for teachers to transform their courses into virtual courses using the correct methods and strategies, and searching for solutions to the obstacles that may stand in the way of implementing e-learning.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية