تشكل لوحات فنان عصر النهضة الشمالية هيرونيموس بوش (1450-1516م)، ولا سيما اللوحات الثلاثية لغزاً لأجيالٍ من نقاد الفن والباحثين بعد ما يقارب الثلاثة قرون من وفاته، وبالرغم من أنها تمتاز بقدرٍ عالي من الأكاديمية، فهي تجسد أفكاراً غير واقعية نابعة من الخيال وكوامن اللاشعور. وقد اشتهرت لوحاته بتصويرها الرائع للمشاهد الرمزية المستمدة من بيئته، وللمفاهيم الدينية الأصلية. والأكثر شهرة من ذلك هو تصويره المثير للجنة والجحيم في عالم يقع خلف عالم اللاوعي عناصره متناقضة تجمع بين الغرابة والمفاجأة واللامألوف، وهو ما يمكن تفسيره من خلال التحليل النفسي للفن الذي يركز على العناصر الشعورية واللاشعورية التي أثرت على الصورة الفنية عنده واكتشاف الفكرة وراء الرموز والأشكال المجازية، لأن الفن وسيلة لتحقيق الرغبات في الخيال، وخاصة البيولوجية التي أحبطها الواقع، ففن بوش بمثابة منطقة متوسطة بين عالم الواقع الذي يحيط بالرغبات غير المشبعة. كما تمتاز أعماله أيضاً بالطابع الميتافيزيقي، وتعتمد على الإيمان بما وراء الواقع والإلغاء التام لما هو حقيقي وعقلاني، فصارت المشاهد المفعمة بميتافيزيقيا الحدث في لوحاته، تهدف إلى التزام أساليب تعطيها منفذاً لداخل اللاوعي، وفرصة لمزج عناصره مع الصورة الأكثر كشفاً للوعي، ومع العناصر الشكلية للأنواع الأكثر فهماً للفن، مثل الرمزية والتعبيرية والميتافيزيقية فهي تقدم صوراً مركبة ميتافيزيقية عن طريق دمج الكائنات وجمعها في بنى غريبة. ومن خلال ما سبق يتبني البحث مفهوم أن التحليل الأيقونولوجي برؤية نقدية ميتافيزيقية وسيكولوجية، كصلة بين الشيء وصورته، وعلى أساس استقصاء معرفي للدال والمدلول لتلك الأعمال المحملة برؤى تتجاوز حدود الواقع الذي يصل إلى مناطق الرؤية الميتافيزيقية فوق الواقع.
The paintings of the Northern Renaissance artist Hieronymus Bosch (1450-1516 AD), especially the triptychs, constitute a mystery to generations of art critics and researchers nearly three centuries after his death. Although they are characterized by a high degree of academicism, they embody unrealistic ideas stemming from the imagination and hidden secrets. Subconscious. His paintings are famous for their beautiful depictions of symbolic scenes drawn from his environment and original religious concepts. What is more famous than that is his exciting depiction of heaven and hell in a world that lies beyond the world of the unconscious, its elements are contradictory, combining strangeness, surprise, and unfamiliarity, which can be explained through the psychological analysis of art, which focuses on the emotional and subconscious elements that influenced his artistic image and discovering the idea behind the symbols and metaphorical forms. Because art is a means of realizing desires in the imagination, especially biological desires thwarted by reality, Bush's art serves as a middle ground between the world of reality that surrounds unsatisfied desires. His works are also characterized by a metaphysical nature, and rely on belief in what is beyond reality and the complete abolition of what is real and rational. Thus, the scenes filled with the metaphysics of the event in his paintings aim to adhere to methods that give them access to the subconscious, and an opportunity to mix its elements with the most revealing image of consciousness, and with the formal elements of the types. The most well-understood art, such as symbolism, expressionism, and metaphysics, presents metaphysical composite images by merging objects and collecting them into strange structures. Through the above, the research adopts the concept that one specific approach cannot interpret a work of art in all its aspects. Rather, most critical writings are an intertwined mixture of various types of analysis approaches in order to achieve the goal of interpretation and aesthetic appreciation. This is what the current study will pursue, in an attempt to present a critical vision by coupling the iconological analysis approach with a critical metaphysical and psychological vision, as a connection between a thing and its image, and on the basis of a cognitive investigation of the signifier and signified of those works loaded with visions that go beyond the boundaries of reality that reach the areas of metaphysical vision.
زيادة, سارة. (2024). التحليل الأيقونولوجي للوحات هيرونيموس بوش بين الميتافيزيقا والتحليل النفسي. مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 23(23), 1-51. doi: 10.21608/pssrj.2024.259860.1276
MLA
سارة زيادة. "التحليل الأيقونولوجي للوحات هيرونيموس بوش بين الميتافيزيقا والتحليل النفسي", مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 23, 23, 2024, 1-51. doi: 10.21608/pssrj.2024.259860.1276
HARVARD
زيادة, سارة. (2024). 'التحليل الأيقونولوجي للوحات هيرونيموس بوش بين الميتافيزيقا والتحليل النفسي', مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 23(23), pp. 1-51. doi: 10.21608/pssrj.2024.259860.1276
VANCOUVER
زيادة, سارة. التحليل الأيقونولوجي للوحات هيرونيموس بوش بين الميتافيزيقا والتحليل النفسي. مجلة کلية التربية النوعية - جامعة بورسعيد, 2024; 23(23): 1-51. doi: 10.21608/pssrj.2024.259860.1276