أثر اختلاف تتابع عرض المحتوى(جزئي/ كلي) ببيئة تعلم نقال عبر تطبيق النير بود (Near pod) على تنمية مهارات إنتاج إحدى تقنيات الذكاء التوليدي (Chat GPT) لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم تکنولوجيا التعليم ومعلم الحاسب الآلي، کليه التربية النوعيه، جامعه بورسعيد

المستخلص

يهدف البحث الحالي لدراسة تصميمان لتتابع عرض المحتوى (كلي/ جزئي) ببيئة تعلم نقال عبر تطبيق النيربود (NEAR POD) وأثرهما في تنمية مهارات إنتاج إحدى تقنيات الذكاء التوليدي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم، وقد تم الإعتماد على التصميم التجريبي القبلي والبعدي للمجموعتين التجريبيتين، المجموعة التجريبية الأولى تدرس وفق نمط تتابع المحتوى الجزئي، والمجموعة التجريبية الثانية تدرس وفق تتابع المحتوى الكلي، وقد تكونت عينه البحث من (40) طالب لكل مجموعة تجريبية وفق التصميم التجريبي للبحث، طبق عليهم اختبارتحصيلي للجانب المعرفي وبطاقة ملاحظة للجانب الأدائي لبعض مهارات إنتاج إحدى تقنيات الذكاء التوليدي، وقد اسفرت نتائج البحث بالنسبة للإختبار التحصيلي عن وجود فرق دال إحصائيا في التطبيق القبلي والبعدي لصالح التطبيق المجموعة الأولى والتي درست بتتابع المحتوى الجزئي، كما طبق على عينة البحث الحالي بطاقة الملاحظة للجانب الأدائي وقد اسفرت نتائج عن وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات المجموعتين التجريبيتين في معدل أداء بعض مهارات إنتاج إحدى تقنيات الذكاء التوليدي لدى طلاب تكنولوجيا التعليم يرجع للتاثير الاساسي لتصميم تتابع عرض المحتوى (جزئي/ كلي) لصالح المجموعة التجريبية الأولى.
            The current research aims to study two designs for sequential content presentation (full/partial) in a mobile learning environment via the NEAR POD application and their impact on developing the skills of producing one of the generative intelligence techniques among educational technology students. The pre- and post-experimental design was relied upon for the two experimental groups, the experimental group. The first is taught according to the partial content sequence pattern, and the second experimental group is taught according to the total content sequence. The research sample consisted of (40) students for each experimental group according to the experimental design of the research. They were given an achievement test for the cognitive aspect and a note card for the performance aspect of some production skills of one of the generative intelligence techniques. The results of the research with regard to the achievement test resulted in a statistically significant difference in the pre- and post-application in favor of the first group application, which was studied in partial content sequence. The observation card for the performance aspect was also applied to the sample of the current research. The results resulted in a statistically significant difference between the average scores of the two groups. The two experiments on the performance rate of some production skills of one of the generative intelligence techniques among educational technology students are due to the primary effect of designing the sequence of presenting the content (partial/complete) in favor of the first experimental group.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية