نمطا الدعم (الثابت/التكيفي) ببيئة التعلم المدمج وأثرهما في تنمية مهارات البرمجة لطلاب شعبة معلم حاسب آلي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم تکنولوجيا التعليم، کلية التربية النوعية، جامعة بورسعيد

2 قسم تکنولوجيا التعليم, کلية التربية النوعية, جامعة بورسعيد

3 قسم تكنولوجيا التعليم، كلية التربية النوعية، جامعة بورسعيد

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي تنمية مهارت البرمجة بلغة البايثون عن طريق تصميم أنماط تقديم أدوات الدعم في بيئة التعلم المدمج، والكشف عن أثر أنماط تقديم أدوات الدعم المقترحة في تنمية كل من الجانب المعرفي والأدائي للبرمجة بلغة البايثون لدي طلاب شعبة معلم حاسب آلي. وتكونت عينه البحث من (60) طالب، وإعتمد البحث علي مجموعتين تجريبيتين وتمثل المجموعة الأولي(الدعم الثابت)، والمجموعة الثانية(الدعم التكيفي) مع القياس القبلي والبعدي لكل منهم والمقارنة بينهم لتحديد أيهم أكثر تأثير إيجابي لتنمية مهارات البرمجة، واشتمل البحث الحالي علي متغير مستقل وهو أنماط تقديم أدوات الدعم في بيئة التعلم المدمج، وتابع واحد وهي مهارات البرمجة بلغة البايثون Python، وتمثلت أدوات البحث في الاختبار التحصيلي للمعلومات المتضمنة داخل أدوات الدعم وبيئة التعلم المدمج، وبطاقة الملاحظة للأداء العملي لمهارات البرمجة بلغة البايثون. وتوصلت نتائج الدراسة إلي وجود فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية الأولي(نمط دعم ثابت في بيئة التعلم المدمج) والمجموعة التجريبية الثانية(نمط دعم تكيفي في بيئة التعلم المدمج) في التطبيق القبلي والبعدي لكلا من الاختبار التحصيلي وبطاقة الملاحظة كل علي حدة لصالح التطبيق البعدي، كما توصلت إلي وجود فرق دال إحصائيا عند مستوي دلالة (0.05( بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبيتين في التطبيق البعدي للجانب التحصيلي والتطبيقي كل علي حدة لمهارات البرمجة لصالح المجموعة الثانية "

The aim of the current research is to develop programming skills in the Python language by designing patterns of providing support tools in the blended learning environment, and to reveal the impact of patterns of providing the proposed support tools in developing both the cognitive and performance aspects of programming in the Python language among students of the Computer Teacher Division.  The research sample consisted of (60) students, and the research relied on two experimental groups, representing the first group (fixed support), the second group (adaptive support) with the pre and post measurement of each of them and a comparison between them to determine which is more A positive effect for the development of programming skills, and the current research included an independent variable, which is the patterns of providing support tools in the blended learning environment, and one follower, which is programming skills in the Python language. Programming skills in Python language. The results of the study found that there was a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the first experimental group (fixed support pattern in the blended learning environment) and the second experimental group (adaptive support pattern in the blended learning environment) in the pre and post application of both the achievement test and the scorecard. The observation was made separately in favor of the post application, and it also found that there was a statistically significant difference at the level of significance (0.05) between the mean scores of the two experimental groups in the post application of the achievement and application aspects, each separately, of programming skills, in favor of the second group.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية