أثر اختلاف أنماط تقديم محتوى الدعم التعليمى القائم على انترنت الأشياء فى الكتاب الالكترونى لتنمية مهارات البرمجة وتحسين اليقظة العقلية لدى طلاب تكنولوجيا التعليم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية النوعية- جامعة بورسعيد

المستخلص

سعي البحث الحالي إلي تنمية مهارات البرمجة وتحسين اليقظة العقلية بإستخدام أنماط تقديم محتوى الدعم التعليمى القائم على انترنت الأشياء فى الكتاب الألكترونى لدي طلاب تكنولوجيا التعليم، و قد اعتمد البحث الحالي علي كلاً من المنهج الوصفي التحليلي لوصف وتحليل الأدبيات والبحوث والدراسات السابقة، وتصميم وبناء أدوات البحث وتفسير النتائج ومناقشتها، والمنهج التجريبي لمعرفة أثر المتغير المستقل (أختلاف أنماط تقديم محتوى الدعم التعليمى القائم على انترنت الأشياء فى الكتاب الالكترونى) علي المتغيرين التابعين(تنمية مهارات البرمجة وتحسين اليقظة العقلية). وقد تمثل مجتمع البحث في الطلاب بمجال تكنولوجيا التعليم والحاسب الآلي، وتكونت عينة البحث من مجموعتين من طلاب الفرقة الثالثة- شعبة تكنولوجيا التعليم- كلية التربية النوعية- جامعة بورسعيد, وتم تقسيمهم الي مجموعتين تجريبيتين بواقع (30) طالب لكل مجموعة وتم تطبيق أدوات البحث (إختباراً تحصيلياً لقياس الجوانب المعرفيه لمهارات البرمجة, بطاقة ملاحظة لقياس الجوانب الأدائية لمهارات البرمجة, مقياس تحسين اليقظة العقلية قبلياً وبعدياً علي الطلاب) وتم تلقي التعلم من خلال كتاب إلكترونى قائم على أنماط تقديم محتوى الدعم التعليمى (البشرى- الذكى) وانترنت الأشياء، وقد توصلت نتائج البحث النهائية إلي وجود فرق دال إحصائياً عند مستوي دلالة (0.05≥ α) بين متوسطي درجات قياسين المجموعتين التجريبيتين في التطبيق القبلي والبعدي للإختبار التحصيلي المعرفي وبطاقة الملاحظة، ومقياس اليقظة العقلية لدي الطلاب, كما اشارت النتائج الى تفوق المجموعة التجريبية الثانية نمط تقديم محتوي الدعم التعليمي الذكي في مقابل المجموعة التجريبية الأولي (نمط تقديم محتوي الدعم البشري).


The research aimed to develop programming skills, mental awareness, using attractive content, providing educational support content, on the Internet of Things, in the e-book for educational technology students, and they have been able, in the current research, to completely use descriptive and analytical play to describe and analyze published literature, research and studies, and design tools. Research, interpretation and discussion of the results, and the experimental approach to experiment with the independent variable (choosing to provide educational support content based on the Internet of Things in the e-book) on the two original variables (developing programming skills and monitoring alertness), The research community was represented by students in the field of educational technology and computers, and the research sample consisted of two groups of third-year students - Educational Technology Division - Faculty of Specific Education - Port Said University. They were divided into two experimental groups with (30) students for each group, and the research tools were applied (An achievement test to measure the cognitive aspects of programming skills, a note card to measure the performance aspects of programming skills, a scale for improving mental alertness before and after for students), and learning was received through an electronic book based on Styles of providing educational support content (human - smart) and the Internet of Things. The results of the research found that there was a statistically significant difference at the level of significance (α≥ 0.05) between the average scores of the two experimental groups’ measurements in the pre- and post-application of the cognitive achievement test, the note card, and the mental alertness scale among the students. The results also indicated the superiority of the second experimental group. Presentation style intelligent educational support content versus the first experimental group (human support content delivery style).



الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية